Een Tim in ieder team, dát willen we bereiken. Waarom? Omdat een ‘Tim’ een collega is die niet binnen een traditionele baan past maar wél heel veel potentie heeft. Tim Jansen is volgens zijn teamleider Ronald een voorbeeld voor andere ‘Tims’. Deze Tim vertelt hoe hij de kansen bij VodafoneZiggo greep en hoe velen hem volgden.
Heeft jouw team al een Tim? Tot vorig jaar was dit ook binnen VodafoneZiggo organisatie een gekke vraag, maar inmiddels niet meer. Het bedrijf heeft door het hele land zestien steunpunten, magazijnen waar monteurs materialen kunnen ophalen, en bij acht daarvan werkt nu een Tim. Iemand die niet binnen een traditionele baan past, maar met wat extra begeleiding prima kan werken. De Tims beheren het magazijn en assisteren monteurs door te zorgen dat de juiste materialen klaarliggen. Zo nemen zij hen een hoop werk uit handen.
Van stille jongen tot vraagbaak
Tim Jansen is compartimentbeheerder, en zorgt dat de voorraad materialen bij het steunpunt op orde is. Hij is een van de acht Tims. Sterker nog: hij is dé Tim waar het allemaal mee begon. “Mijn teamleider Ronald zag het meteen zitten”, aldus Tim. ‘Hij gaf me steeds meer verantwoordelijkheid. En omdat ik het in zijn ogen zó goed deed, besloot hij een project te starten om meer mensen zoals ik bij een steunpunt aan het werk te krijgen.”
Omdat Tim autisme heeft, is het voor hem lastiger om contact te maken met anderen. Ronald hielp hem daarbij. “Toen ik bij VodafoneZiggo kwam, had ik het privé best zwaar. En ik vond het heel moeilijk om met anderen te praten. Ronald heeft me echt veranderd. Mede dankzij hem ben ik uit dat dal gekropen, ik durf met mensen te praten. Nu ben ik zelfs een soort vraagbaak voor collega’s. Vragen beantwoorden, mensen inwerken en mijn collega’s helpen vind ik ontzettend leuk. Dat had ik nooit gedacht.”
Tim kan meer
Toen Ronald in 2017 teamleider werd van Tim, zag hij zijn potentie. Toch was het niet eenvoudig om tot hem door te dringen, merkte Ronald. “We moesten aan elkaar wennen, zoiets kost tijd. Ik praat veel, ga alle kanten op. Voor iemand met autisme zoals Tim is dat reden genoeg om af te haken. Langzaam zijn we elkaar beter gaan begrijpen. Tim houdt mij als het ware een spiegel voor. Als ik te snel ga, merk ik dat direct aan hem, dus pas ik mijn gedrag aan.”
Ronald leerde dus van Tim, maar andersom ook. “Tim ontdekte hoe hij met anderen kan omgaan. Dat was ook nodig, maar het was opvallend hoe snel hij zich ontwikkelde. Ik koos Tim als boegbeeld van de campagne, omdat hij voor mij het beste voorbeeld is wat iemand in zijn positie kan bereiken. Mijn collega-teamleiders vinden het soms best spannend om een ‘Tim’ in hun team te krijgen. En dat begrijp ik heel goed. Je moet de tijd nemen om iemand te leren kennen en begrijpen. Maar uiteindelijk zorgen die inspanningen ervoor dat je iemand die heel graag wil aan het werk helpt, onze dienstverlening verbetert en er zelf een hoop van opsteekt.”
Kwaliteiten benutten
Voorheen deden monteurs het werkt dat Tim nu doet. Dat kostte hen meerdere dagen per week. Die tijd konden zij daarom niet besteden aan monteursklussen. Ronald: “Wij moeten het potentieel van iedere medewerker optimaal benutten, zodat de klant daar het meest aan heeft. Dat was in de oude situatie niet het geval. Die monteurs horen klanten te bezoeken, niet het magazijn bij te houden. Tim kan dat net zo goed. Misschien zelfs beter dan de monteurs het deden.”
Monteur Tim
Tim is geknipt voor het werk dat hij doet. Hij is er zelfs zo goed in, dat hij steeds meer kan en mag. Zo is hij met hulp van Ronald gecertificeerd monteur geworden, iets dat niet iedere Tim kan en mag. Hij mag hierdoor sleutelen aan het netwerk van VodafoneZiggo, en eventueel thuis bij klanten werkzaamheden verrichten. Dat laatste doet hij alleen liever niet. “Het is fijn dat ik het mág, maar dat zou me veel energie kosten. Ik zou er snel overspannen van kunnen raken. Liever houd ik het magazijn bij, daar kan ik mijn autisme lekker in kwijt. Ik leg alles netjes op z’n plek en kan me focussen op mijn taken.”
Een nieuwe Ronald
Doel is om op ieder steunpunt een Tim te hebben. Daar wordt momenteel hard aan gewerkt. “Verder zijn we bezig om de boel te reguleren. Als een collega weggaat, dan gaan we direct op zoek naar een nieuwe. Maar het liefst behouden we natuurlijk iedereen die er nu is, dus proberen we het iedereen zoveel mogelijk naar de zin te maken.” Ronald zelf gaat dat overigens niet meer doen, hij heeft een nieuwe baan. “Ik laat Tim met een goed gevoel achter. Hij heeft bewezen wat hij kan en we hebben mooie dingen bereikt. Mijn opvolger staat gelukkig al klaar.” Tim vindt het jammer dat Ronald vertrekt, maar kan het ook goed vinden met zijn nieuwe teamleider. “Die ken ik gelukkig al goed. Het wordt anders zonder Ronald, maar hopelijk kunnen zijn opvolger en ik ook weer een hoop van elkaar leren.”