Omgaan met recruiters in 7 stappen: voor werkzoekenden
Omgaan met recruiters in 7 stappen: voor werkzoekenden

← Nieuws & Blog

Slim omgaan met Recruiters deel 1: Een handleiding voor werkzoekenden

We vertellen je niks nieuws: er zijn heel veel vacatures, en daarmee ook heel veel recruiters. Zij leven immers van het vinden van de juiste mensen voor werkgevers. Je zult daarom vast weleens benaderd worden, misschien wel vaker dan lief is. Online en offline kom je regelmatig negatieve berichtgeving tegen. Ergernissen over recruiters die zich helemaal niet in je profiel hebben verdiept, die met een totaal niet passende functie of standaard mailtje contact leggen, of je schaamteloos negeren als ze niet direct aan je kunnen verdienen. Het lijkt daardoor soms alsof recruiters gewetenloze verkopers zijn, die slechts uit zijn op een snelle hit-and-run en jouw belang niet voorop stellen.

En helaas – die zijn er ook. Hoe verschrikkelijk we dat ook vinden.

Het goede nieuws is gelukkig dat er ook hele goede recruiters zijn, waar je als werkzoekende juist veel profijt van kunt hebben – als je maar weet hoe je die eruit pikt en optimaal benut. Daarom hier een handleiding in 7 stappen om slim gebruik te maken van recruiters voor jouw loopbaan.

Stap 1: Bepaal je doel

Voordat je in contact treedt met recruiters, is het belangrijk om je doel of hulpvraag te bepalen. Sta je nu al open voor werk? Zoja, wat voor baan zoek je? Wat zijn je vaardigheden en ervaringen? In welke branche/sector wil je aan het werk? Als je deze informatie helder hebt, kun je gericht op zoek gaan naar recruiters of bureaus die bemiddelen in jouw vakgebied en regio. En weet je ook wie jou waarschijnlijk niet gaat helpen. Weet je juist nog niet precies wat je zoekt of waar jouw kansen liggen? Zorg dan dat je een recruiter kiest die je bij die zoektocht kan helpen. Kies voor een ervaren recruiter met een breed werkveld, die door zowel ruime levens- als werkervaring met je kan sparren over jouw mogelijkheden.

Stap 2: Zoek een goede recruiter (of 2)

Als je weet welke hulp je kunt gebruiken, is het belangrijk een betrokken en betrouwbare recruiter te kiezen die dat stapje extra voor jou zet. De keuze is reuze, maar beperk je tot 1 of maximaal 3. Ook voor een recruiter is commitment namelijk belangrijk. Een recruiter kan zijn/haar tijd immers maar één keer besteden en de kans dat hij/zij jou daadwerkelijk ergens mag bemiddelen is natuurlijk groter als je niet met tig intermediairs tegelijk praat. Ook voor jouzelf overigens wel zo overzichtelijk. Niet fijn om op een gegeven moment niet meer te weten via wie je ook alweer wáár gesolliciteerd hebt. Dan wordt werk zoeken een administratieve baan an sich.

Heb je zelf, of mensen in jouw omgeving al goede ervaringen met bepaalde recruiters? Laat je gerust iemand aanraden door je netwerk of zoek op LinkedIn naar een ervaren recruiter in jouw regio. Lees aanbevelingen van werkzoekenden en opdrachtgevers, bekijk de website van de recruiter of het bureau om meer te weten te komen over hun werkwijze en vacature-aanbod.

En last but not least: check of de recruiter is aangesloten bij de Recruitercode. Van een recruiter die deze gedragscode heeft ondertekend, mag je verwachten dat hij/zij voldoet aan een hoge standaard als het gaat om vakkennis, integriteit, communicatie en privacy. Op www.recruitercode.nl vind je behalve alle informatie over dit kwaliteitskeurmerk en een klachtenmeldpunt ook een handig overzicht van aangesloten recruiters in jouw regio.

Stap 3: Maak contact

Op papier kan iemand nog zo’n topper zijn; een persoonlijke klik is essentieel. Zoals ’s lands bekendste loopbaanexpert @AaltjeVincent altijd zegt: “solliciteren is hoop op een beter leven”. Neem dus persoonlijk contact op om te polsen of iemand inderdaad open staat om verder te kijken dan jouw cv of één bepaalde vacature. Dit kan via e-mail, LinkedIn of telefoon. Vertel de recruiter wie je bent, wat je zoekt en waarom je denkt dat hij of zij jou kan helpen. Vraag om een persoonlijke of online kennismaking. Inhoudelijk sterk recruitment vraagt betrokkenheid en inlevingsvermogen. Als jij je in de eerste kennismaking niet ècht gezien voelt: zoek even verder.

Word je zelf benaderd door recruiters? Vaak merk je al in het eerste contact wat voor vlees je in de kuip hebt. Echt geïnteresseerd in jouw loopbaan, of ben je geraakt door een standaardmail-bommetje? Wil men alleen een ja of nee op die ene functie, of breder met je in gesprek over mogelijkheden? Geloof ons: je voelt het verschil vaak wel.

Hoe je reageert, laat je afhangen van je indruk. Is de vacature passend, dan kom je natuurlijk graag in contact. Past de vacature niet maar heb je wel het gevoel dat de recruiter oprecht mee wil denken? Geef dan aan dat je graag in gesprek komt over andere mogelijkheden. Slaat de recruiter de plank volledig mis en komt het onpersoonlijk over? Wijs dan af met een kort bericht of de ‘ik heb geen interesse’ knop. Geef wel altijd een reactie, hoe kort ook. Zo voorkom je in ieder geval dat je vervolgberichtjes krijgt en laat je ondanks je afwijzing een positieve indruk achter.

Stap 4: Maak duidelijke afspraken

Als je met recruiters in gesprek gaat over mogelijke banen, is het belangrijk om duidelijk te zijn over je wensen en verwachtingen. Bespreek bijvoorbeeld je salarisverwachtingen, reisbereidheid en eventuele andere voorwaarden. Zo voorkom je dat je tijd verspilt aan banen die niet bij je passen. Maar belangrijker nog is het om ook afspraken te maken over hoe je wilt dat de recruiter met jou en je gegevens omgaat.

Helaas horen we nog steeds dat cv’s zonder wervingsopdracht worden doorgestuurd, om opdrachtgevers te ‘verleiden’ tot samenwerking, of zelfs dat werkzoekenden worden voorgesteld zonder dat ze dat zelf wéten. Resultaat: als de opdrachtgever dit soort brutale acquisitie niet op prijs stelt (en terecht!), is jouw kans om bij deze werkgever te werken voor de toekomst wel verpest. Dit is dan ook hét voorbeeld van recruitment dat uitsluitend gericht is op het eigen financieel gewin. Als de door jou gekozen recruiter goed is, gebeurt dat natuurlijk niet. Maar onder het motto “better safe than sorry” is het altijd goed hierover duidelijke afspraken te maken. Geef bij het toesturen van je cv meteen aan dat jouw gegevens uitsluitend bij een werkgever mogen worden aangedragen na overleg met jou en wanneer het bedrijf heeft toegestemd in het ontvangen van kandidaten van jouw recruiter.

Stap 5: Laat het moeilijkste lekker over aan de professional

Veel mensen vergeten dat een goede recruiter meer doet dan ‘cv’s schuiven’ (zoniet: zoek een ander!) Een ervaren en betrokken recruiter heeft als vak wat jij misschien juist het moeilijkst vindt: jou aan de sollicitatietafel krijgen, door helder te verwoorden wie je bent en waarom jij van toegevoegde waarde kunt zijn. Die toelichting is veel belangrijker dan jouw cv, zeker als je iets nieuws wilt gaan doen. Dát is de taak van de intermediair: iemand die jou bemiddelt; werkgevers verder laat kijken dan je cv. Zodat jij aan tafel komt bij bedrijven die jou op basis van je cv alléén misschien niet zouden hebben uitgenodigd. Een vakvolwassen recruiter zou jou dan ook niet moeten vragen om een motivatiebrief (tenzij de aard van de functie vraagt om een beoordeling van schrijftalent of een testcase). Het schrijven van jouw persoonlijke en zakelijke profiel in het licht van de vacature, dat is het vak van de recruiter. Vraag dan ook gerust naar de toelichting die een recruiter over jou wil sturen naar zijn opdrachtgever. Niet alleen geeft het jou een mooie indruk van hoe goed de recruiter jou heeft begrepen, maar het is ook de startinformatie die je potentiële nieuwe werkgever heeft over jou op het moment dat je elkaar de hand schudt tijdens je eerste gesprek.

Een goed geschreven voorstel profiel geeft jou bovendien prima handvatten voor latere sollicitaties!

Stap 6: Benut het netwerk van de recruiter

Is er geen match met de actuele vacature, maar heb je een positieve indruk van de recruiter gekregen? Vraag de recruiter mee te denken over andere kansen voor jou. Zowel het netwerk als de kennis van de lokale arbeidsmarkt is bij recruiters doorgaans groot. Met jouw kandidatuur kan de recruiter nieuwe opdrachtgevers voor zich winnen en dat is prima, mits het niet ten koste gaat van jouw kansen. Gun hem/haar dus de kans om actief bedrijven voor je te benaderen – maar houd daarbij wel vast aan de afspraken in stap 4: nergens voorstellen zonder toestemming van het bedrijf én van jou.
Realiseer je ook dat netwerken ook betekent dat je elkaar belangeloos iets gunt, en dat het tweerichtingsverkeer is. Ook jij kunt jouw recruiter helpen door hem/haar in contact te brengen met andere goede kandidaten of opdrachtgevers.

Stap 7: Denk verder dan vandaag

Het is belangrijk om een goede relatie op te bouwen met recruiters die met je mee kunnen denken over kansen. Dit betekent dat je regelmatig contact houdt en updates geeft over je zoektocht naar een baan. Heb je je droombaan al via een andere weg gevonden? Laat het ook dan even weten, en bedank voor de inzet. Laat weten dat je zijn of haar hulp en meedenken waardeert en onderhoud zo nu en dan contact.

Ook het schrijven van een aanbeveling is een mooi gebaar waarmee je niet alleen de ontvanger helpt, maar ook andere werkzoekenden. Een oprecht persoonlijk betrokken recruiter zal je sowieso niet zomaar vergeten zijn, maar elkaar blijven volgen via LinkedIn en af en toe een berichtje houd je ‘on top of mind’ als er iets voorbij komt dat voor jou interessant kan zijn. Dat hoeft geen baan te zijn. Het kan je ook een nieuwe saleslead, een goede tip of eindelijk die fantastische nieuwe collega opleveren. Je weet nooit wanneer je elkaar nog eens kunt helpen. Dus zoals voor zoveel dingen geldt: recruiters zijn ontzettend nuttig, als je maar weet hoe je ermee omgaat.

Hoewel de werkgever in principe de opdrachtgever is van de recruiter, werkt de recruiter óók voor jou. Wees je ervan bewust dat je een gezamenlijk belang hebt: een duurzame match tussen jou en een werkgever zorgt immers zowel bij de recruiter als bij jou voor brood op de plank.

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

Geef een reactie

Required fields are marked *

Recente Berichten: