Re-integratie bij arbeidsongeschiktheid 1e en 2e spoor
We hebben allemaal wel eens te maken met ziekte en verzuim, gelukkig is dat vaak van korte duur. Het kan echter voorkomen dat een werknemer langdurig uitvalt door arbeidsongeschiktheid. Een vervelende situatie voor de zowel werkgever als werknemer.
Effectieve re-integratie, afgestemd op de individuele situatie, is dan van het grootste belang. Als werkgever ben je verplicht zorg te dragen voor je langdurig zieke werknemer. Wij begeleiden zowel werkgever als werknemer op een persoonlijke, betrokken manier en kijken vooral naar datgene wat iemand wèl kan. We onderzoeken deskundig en optimistisch de mogelijkheden voor terugkeer naar werk. In eerste instantie kijken we naar de terugkeermogelijkheden in de oude functie of naar aangepaste werkzaamheden bij de eigen werkgever (re-integratie 1e spoor). Blijkt dit niet mogelijk, dan zoeken we naar een passende oplossing bij een andere werkgever (re-integratie 2e spoor).
Begeleiding 2e spoor
Onze begeleiding 2e spoor is actief, persoonlijk en gericht op wat juist wèl kan. Het doel is om de medewerker weer aan het werk te helpen en daar gaan we samen voor. Onze re-integratie adviseurs zijn ervaren gespecialiseerde coaches met oog voor het menselijk aspect. Zij hebben reeds vele mensen succesvol mogen begeleiden naar ander werk. We richten ons op de benutbare mogelijkheden van een werknemer en denken daarbij in kansen en oplossingen. De duur van het traject wordt enerzijds bepaald door de specifieke situatie en problematiek van de medewerker, en anderzijds door de wensen van de werkgever. Wij stemmen doelstellingen, wensen en aanpak af bij aanvang van het traject. Parallel aan de actieve begeleiding, voeren wij een zorgvuldige administratie voor het re-integratiedossier.
Hoe ziet een traject er op hoofdlijnen uit?
Een spoor 2 traject kent een aantal vaste fases, waaronder kennismaking en plan van aanpak, persoonlijkheidsanalyse, arbeidsmarktoriëntatie en arbeidsmarktbenadering. De duur van de verschillende onderdelen is geheel afhankelijk van ieders persoonlijke situatie; elk traject is dus maatwerk.
Na een uitgebreid kennismakingsgesprek stellen we samen een Plan van Aanpak op, specifiek afgestemd op de persoonlijke wensen en behoeften. We gaan vervolgens het persoonsprofiel in kaart brengen en waar qua werk de toekomstwens en ambitie ligt. We kijken naar kwaliteiten en brengen talent in beeld. Vervolgens onderzoeken we hoe die kwaliteiten kunnen worden ingezet op de arbeidsmarkt. We werken vooral vanuit talent en motivatie en stimuleren dit blijvend gedurende het coachingstraject. Motivatie om terug te keren naar duurzaam werk is key voor een succesvol begeleidingstraject. Wij geven de basis en handvatten om richting te kiezen met een goede presentatie op de arbeidsmarkt.
Tijdens de arbeidsmarktoriëntatie fase maken we gebruik van online tools om zicht te krijgen op de actuele arbeidsmarkt (vraag en aanbod). We werken vanuit een ieders persoonlijk zoekprofiel, om te ontdekken welk type organisatie in welke branche goed bij iemand past. We ondersteunen natuurlijk ook praktisch: we helpen bij het maken van een kansrijk cv, oefenen samen in het voeren van een sollicitatiegesprek. Naar aanleiding van de uitkomsten van de gesprekken en analyses stellen we een ‘targetlist’ op van potentiële werkgevers en bespreken inhoudelijk vacatures die interessant kunnen zijn. Op basis daarvan kunnen we samen aan de slag met de concrete arbeidsmarktbenadering. Vanzelfsprekend nemen we daarbij alle vormen van offline én online solliciteren mee waaronder onze netwerkplatforms zoals bijvoorbeeld LinkedIn.
Het hele traject geven we samen vorm, op basis van wat er nodig is om weer duurzaam op een plek te komen bij een nieuwe werkgever.
Stappen re-integratietraject
Om de re-integratie te bevorderen heeft de overheid de procesgang eerste en tweede ziektejaar verplicht gesteld. Deze verplichtingen staan hieronder chronologisch opgesomd:
- Uiterlijk binnen één week na de eerste ziektedag dient de ziekmelding gemeld te worden bij de bedrijfsarts of arbodienst.
- Wanneer de werknemer niet binnen zes weken beter gemeld is, dient er een probleemanalyse opgesteld te worden waarin staat waarom de medewerker niet kan werken en wat de mogelijke oplossingen zijn.
- Binnen acht weken dient in overleg tussen werkgever en werknemer een plan van aanpak opgesteld te worden waarin beschreven staat wat werkgever en werknemer eraan gaan doen om de medewerker aan het werk te krijgen. Het Plan van aanpak wordt opgenomen in het verzuimdossier.
- Wanneer er sprake is van langdurig verzuim, dan dient er een verzuimdossier bijgehouden te worden. In dit verzuimdossier staat opgenomen welke stappen er in de re-integratie van de medewerker genomen zijn en hoe het ziekteverloop is.
- Elke zes weken dient de voortgang besproken te worden tussen werkgever en werknemer.
- In week 42 dient de werknemer ziekgemeld te worden bij het UWV
- Tussen week 46 en 52 volgt een eerstejaarsevaluatie. Werkgever en werknemer evalueren het eerste ziektejaar en stellen vast hoe de re-integratie in het tweede jaar eruit komt te zien. Een arbeidsdeskundig onderzoek onderbouwt deze strategie. Er wordt bepaald of het inzetten van de re-integratie in het tweede spoor haalbaar is en zo ja in welke functies buiten de eigen organisatie passend zijn.
- Na 86 weken stelt de werkgever in overleg met de werknemer een re-integratieverslag op waarin de afspraken en resultaten van de re-integratie zijn vastgelegd.
- In week 87 dient de werknemer een WIA aanvraag in te dienen. Het UWV voert hierna de WIA keuring uit en beoordeeld het re-integratieverslag en start de WIA uitkering indien er aan de wettelijke verplichtingen is voldaan