Waarom recruiters NIET irritant zijn

Hoewel ik zelf strikt genomen geen recruiter ben, maakt het verbinden van werkgevers en werkzoekenden wel een belangrijk deel uit van mijn werk. En dat is -vind ik- de leukste job ter wereld. De negatieve beeldvorming over recruiters die ik hier en daar tegenkom raakt mij dan ook in het hart. 

Nu de arbeidsmarkt krap is en werkgevers zich in alle bochten wringen om de juiste mensen aan te trekken, lijkt met name de recruiter de gebeten hond. Op LinkedIn en in andere media wordt steeds vaker laatdunkend gesproken over deze beroepsgroep. Professionals stellen ‘voortdurend te worden lastiggevallen’ door eager recruiters. Hij of zij is, zo vult men in, waarschijnlijk piepjong en nog maar net actief in het vak, snapt nergens iets van en al helemaal niet van jouw loopbaan(wensen). De recruiter wordt afgeschilderd als een soort opdringerige telemarketeer die je de hele dag ‘spamt’ met standaardmails en inhoudsloze telefoontjes waarbij jij het gevoel krijgt dat je profiel amper is bekeken. Dus negeer je het of reageer je geïrriteerd. Komt het vaak voor, dan uit je je onvrede online (want zo doen we dat anno 2019).  

Opdringerige telemarketeer

Ik begrijp het wel, hoor. Jij bent helemaal niet op zoek naar werk. En ben je dat wel, dan kun je dat prima zelf regelen. Want JIJ bent het op dit moment helemaal. Er is werk genoeg; als jij een switch wilt maken dan staan de werkgevers voor jou in de rij. Nu ben je gewoon veel te druk voor al die ongevraagde mails en belletjes.

Laat ik allereerst zeggen dat de branche ook hand in eigen boezem moet steken. Want ja, er is sprake van wildgroei op het gebied van recruitment; corporate, commercieel en zelfstandig. Hoewel dat slechts een bewijs is van het feit dat mobiliteit op de arbeidsmarkt niet zónder kan, levert de grote vraag hier en daar serieus kwaliteitsverlies op. Recruiters zonder enige werk-/levenservaring en nul kennis van de arbeidsmarkt, of erger: profielscrollers zonder oprechte interesse in de mens achter het cv, alleen op zoek naar het herkenbare zoekwoordje in jouw werkervaring. Nóg een tandje erger: recruiters die uitsluitend een commerciële wedstrijd spelen en jouw gegevens ongevraagd aan werkgevers voorleggen zonder dat ze je hebben ontmoet of zelfs zonder dat jij ervan weet (het komt voor!) En zo jouw kansen zelfs verkleinen in plaats van vergroten. Net als iedere gewetensvolle arbeidsbemiddelaar word ik daar woest van, en geen enkele werkzoekende zou dit moeten accepteren. Maar zou jij de reputatie van jouw vakgebied willen laten uithollen door de spreekwoordelijke ‘rotte appels’? Ik niet. Daarom schrijf ik dit artikel uit naam van al die oprechte en vakvolwassen recruiters, die hun werk met hart en ziel doen en jou benaderen vanuit de gedrevenheid die velen van ons eigen is.

Luxeprobleem

Wellicht kun je in dat geval ook wat mildheid betrachten. Misschien zelfs wat trots en blijdschap voelen bij het besef dat je blijkbaar gewild bent op de arbeidsmarkt. Want realiseer je alsjeblieft dat dit, ook in de huidige arbeidsmarkt, een luxeprobleem is waar niet iedereen onder gebukt gaat.  

Situaties van mensen veranderen, en zijn niet altijd vanaf je online profiel direct af te lezen. Natúúrlijk heb jij (in tegenstelling tot veel anderen) jouw profiel altijd up-to-date. En staat jouw cv op geen enkele vacaturebank meer zolang je niet actief op zoek bent. Maar wat als je gloednieuwe baan nou tóch tegenvalt? Of als je niet op zoek bent, maar uitsluitend voor die ene droombaan wél gebeld wilt worden? Hoe moet die recruiter dat dan weten? Krijg je op basis van een mogelijk verkeerde inschatting liever een kans teveel of een kans te weinig? Heb je geen interesse, dan is een korte reactie voldoende.

In plaats van energie en tijd te steken in het uiten van je ergernis, zou het dan goed zijn je te realiseren dat, ook als je in een werkende positie bent, recruiters een waardevolle toevoeging aan je netwerk zijn. Je netwerk optimaal benutten betekent immers niet alleen halen maar ook iets brengen. Wellicht zie jij wel kansen om zelf mensen in jouw netwerk te helpen door ze aan te bevelen bij een recruiter. Zo help je elkaar!

Misschien kijk jij op een dag ook weer uit naar een nieuwe stap in je carrière. Tot die tijd: sterkte met het van je afslaan van al die aanbiedingen. Houd in je achterhoofd dat ook een afwijzend telefoontje nog best eens een inspirerend gesprek kan opleveren. Maar mijn advies blijft bovenal: wees respectvol naar recruiters en GENIET ERVAN. Wie weet is het bij een veranderde arbeidsmarkt straks weer andersom…..drie keer raden wie er dan nog steeds voor jou klaarstaat. 

Door Stéphanie Berris

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

1 Comment

  • Robeto 2 jaar ago

    Zeer leerzaam artikel. Ik ben blij het te lezen.

Geef een reactie

Required fields are marked *

Recente Berichten: